לצד ניהול חשבונות מסודר ותקני, עסקים בישראל – מהעצמאי הכי קטן ועד עסקים גדולים ומורכבים – צריכים כמובן גם לדווח לרשויות על הכנסותיהם ופעילותם העסקית, בין היתר כדי שהמדינה תוכל לגבות מאותם עסקים סכום מדויק.אחד מגורמי המקצוע המוסמכים לייעץ לנישומים לגבי מכלול היבטי וענייני מיסוי, כמו גם לנהל חלק מהקשר של הנישום מול רשות המיסים הוא יועץ המס. אז מיהו? מה מהות השירות הרשמי אותו הוא מספק ? ומה בעצם ההבדל בינו לבין רואה חשבון ועורך דין מיסים? הכל על כך מיד.

 

ההגדרה מקצועית של יועץ מס

מן הסתם לגבי נושא מורכב, סבוך וקריטי כמו מיסוי, לא כל אחד שנותן עצות הוא מוסמך ומורשה לספק יעוץ מס ולא כל אחד רשאי לבצע את תפקידיו ותחומי האחריות המוגדרים לו.

הוא יכול להיות רק אדם המחזיק בהסמכה מקצועית רשמית למקצוע זה, נושא מפוקח ומוגדר בישראל כפי שמיד נסביר. הוא  מספק לעסקים ולקוחות – בגדול, עצמאים, שכירים ועסקים קטנים – שירותי ייעוץ בנוגע לנושאי מיסוי שונים, למשל ייעוץ מס הכנסה או מע"מ. כאשר בנוסף הוא בהחלט יכול גם לפקח על ניהול החשבונות של הנישומים ולייצג אותם מול רשות המיסים בפעולות שונות, כמו הגשת דו"חות ומילוי מסמכים ספציפיים כגורם המקצועי המוגדר רשמית כמייצג.

לעיתים, יועצי מס בעלי ניסיון, ידע והכשרה מתאימים יכולים גם לספק ללקוחותיהם ייצוג בהקשר למיסוי בחו"ל.

עבודה של יועץ מס

Credit: Pra-chid

רישום בפנקס יועצי המס!

יש להבין שרק גורם מוסמך ומורשה רשאי לעשות זאת. הרגולציה על יועצי מס היא במסגרת פקודת מס הכנסה.

כל מי שרוצה לספק שירותים מקצועיים, חייב להשלים מסלול לימודים והכשרה של התמחות בייעוץ מס, לעבור מבחן הסמכה ולהיות רשום בפנקס יועצי המס.

ברוב המקרים, הם מאוגדים בלשכת יועצי מס בישראל, גוף מקצועי המאגד את כל העוסקים בתחום ספציפי זה, בדומה ללשכת עורכי הדין או לשכת רואי החשבון.

כאמור, כדי להיות מוסמך לתפקיד, יש להשלים לימודי תעודה בתחום זה ולעבור מבחני הסמכה. יש לציין כי מבחינה מקצועית, למרות שיועצי מס בהחלט יכולים לספק שירות מתאים ואפקטיבי לנישומים עסקיים רבים, היקף ורמת ידיעותיהם בתחום המיסוי והכלכלה פחותים לעומת רואי חשבון ועורכי דין מומחים למיסים וגם תחומי האחריות שבהם הוא רשאי לעסוק פחותים לעומת רו"ח או עו"ד מיסוי, לכן במרבית המקרים הם עובדים מול עצמאים פרילאנסרים ,עסקים קטנים יחסית ושכירים שהם גם עצמאים. בשל "הגדרת התפקיד" מבחינת הסמכה ורגולציה, התמחות בייעוץ מס לא מאפשרת לייצג חברות ותאגידים.

 

תפקידים ותחומי אחריות של יועץ מס

לאחר מעבר בחינות ההסמכה המגיעות לאחר הכשרת לימודים ייעודית, אדם יכול להירשם בפנקס יועצי המס ולהתחיל לספק שירותים לנישומים. ולייצג נישומים, עסקיים ושכירים, ולייעץ להם רק בהקשר למס הכנסה ומע"מ – לכן הם אינם מייצגים חברות למשל.

תחומי אחריות ויתרונות מקצועיים

  • ייעוץ במגוון נושאי מיסוי – מתן שירותים לעצמאים ועסקים קטנים שאינם חברות.
  • סיוע במילוי או מילוי בפועל של דו"חות תקופתיים ודו"חות אחרים שיש להגיש לרשויות.
  • ייצוג לקוחות מול מס הכנסה ו/או מע"מ.
  • ביצוע בדיקות לזכאות לקבלת החזרים לשכירים ולעצמאים שעשויים להיות זכאים להחזר עקב תשלום גדול יותר ממה שהיו צרכים. יש לבצע תהליך בדיקה מוסדר ולהגיש בקשה רשמית.
  • ייעוץ לגבי תכנוני מס לפעילויות בישראל ואף לגבי הכנסות מחו"ל.
  • יועץ מס בפרישה – גם על כספי פנסיה והכנסות אחרות אחרי הפרישה מעבודה, יש לפעמים מיסוי. ייעוץ מס לפרישה הוא חשוב ויכול לחסוך הרבה מאוד כסף.
  • השירות לרוב יהיה זול יותר לעומת יעוץ וייצוג חשבונאי דרך רואה חשבון.
  • שירות המתאים מאוד להמון עצמאים, שכירים ועסקים קטנים, מבחינת מהות ואיכות השירות, אפשרויות ועלויות.

איך יועץ מס יגן כעל הכסף שלכם?

המשימה המרכזית של יועץ מס מומלץ היא: להגן על העסק המיוצג מבחינת התנהלות תקינה מול רשות המיסים וכמו כן "להגן" על הכסף שהעסק מייצר בהקשר לחבויות המס למדינה.

זה אומר בפועל לוודא שעסק המקבל שרותי ייעוץ וייצוג מאותו יועץ ספציפי אכן עומד בדרישות רשות המיסים לניהול חשבונות ושהוא משלם את מינימום הרף הנדרש בחוק ומתנהל אופטימאלית מבחינת מיסוי ונוצר איזון מושכל בין הכנסות, ניהול עסקי, רווחים ותשלום מס אמת.

ההגנה על הכסף של עסקים ונישומים "מפני" מס הכנסה ורשות המיסים נעשית דרך ניצול חכם ומלא של הטבות , ניהול חשבונאי נכון, ניצול הטבות והגדרות לגבי הפרשות ותשלומים החייבים או פטורים אשר מקטינים את חבות המס ושאר משימות שמטרתן השארה חוקית ושקופה של כמה שיותר כסף בעסק או אצל האדם הפרטי וכמה שפחות להעביר לרשות המיסים.

 

שירותי ייעוץ בתחום המס

Credit: Shutthiphong Chandaeng

האם קיים יועץ מס בינלאומי?

עבור לא מעט אנשים, עסקים וכמובן תאגידים, יש להם הכנסות או פעילויות פיננסיות-עסקיות מחו"ל. אבל גם על כספים והכנסות מחו"ל צריך, לרוב, לשלם מס, או במדינת המקור או בישראל, תלוי בסיטואציה ובמקרה הפרטני ובכל מקרה יש לדווח לרשות המיסים על הכנסות מחו"ל כל עוד הנישום מוגדר תושב ישראל. לכן רבים מאותם אנשים ועסקים זקוקים מעת לעת לשירות ייעוץ מס בינלאומי.

יועץ מס ישראלי מוסמך לאו דווקא יכול לספק שירות בתור יועץ מס בינלאומי ויש להכיר בכך, זאת בעיקר מבחינת היעדר השכלה רלוונטית בנושא מורכב זה. במקרים אלו, דווקא רואה חשבון עם היכרות בתחום המיסוי הבינלאומי יכול להתאים יותר או במקרים רבים עו"ד מיסים המתמחה גם במיסוי ישראלי וגם במיסוי בינלאומי עשוי להיות הפתרון האידיאלי.

יועץ או יועצת מס בינלאומית מכירה הן את היבטי המיסוי בישראל ומי ומתי נדרשים לשלם מס בישראל על סוגי הכנסות מחו"ל, את נושא אמנות המס בין מדינות שונות לישראל, שילוב נושא מיסוי בינלאומי בתכנון מס מקיף ומותאם אישית, מניעת ביצוע עבירות בהקשר למיסוי בינלאומי וכמובן ייצוג רלוונטי במקרים של בעיות ועבירות בהקשר למס ישראלי על כספים ונכסים בחו"ל של תושבים ועסקים ישראלים.

 

מה ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון?

חשוב להבין מה ההבדל בינו לבין רואה חשבון, כפי שכבר הוסבר באופן חלקי למעלה. לרואה חשבון, כמו גם לעו"ד מיסים, השכלה אקדמית מקיפה וידע מקצועי רחב מאוד בתחומי מיסוי, חשבונאות, פיננסים וכלכלה. מכאן שגם תחומי האחריות של רו"ח והדברים שהוא יודע ויכול לעשות עבור לקוחותיו רבים יותר בהשוואה לשירותים של יועץ מס שבאופן הגיוני, עלות השירות שלו נמוכה לעומת עלויות של רואה חשבון או עורך דין מיסים.

רואה חשבון רשאי לייצג ולשרת חברות ותאגידים, להפיק ולחתום על דו"חות כספיים ולבצע עוד מגוון רחב של משימות ותחומי אחריות מורכבים מבחינת מיסוי, חשבונאות וניהול פיננסי מול רשויות המדינה, גופים בנקאיים ופיננסיים, רגולטורים וכן הלאה. מה שכמובן אפילו יועץ מס מומלץ ואיכותי מאוד לא יכול ואינו רשאי לבצע.

רואה חשבון רשאי לשמש כיועץ מס?

מבחינת תחומי העיסוק, ודאי שגם רו"ח יכול מקצועית ורשאי רגולטורית לספק את אותם השירותים, וכאמור גם הרבה יותר מהם. רו"ח יכול להיות הגורם המייצג של כל סוגי הנישומים מול רשות המיסים, כולל ייעוץ מס לחברות וליחידים, עמותות, תאגידים, שותפויות, ועוד. בנוסף, רו"ח רשאי לערוך ולחתום על דו"חות פיננסיים כמו דו"חות כספיים עבור חברה בע"מ למשל.

רואה החשבון עוסק בהיקף רחב מאוד של תחומי חשבונאות, ניהול פיננסי, ניהול ותפעול עסקי, רגולציה עסקית ופיננסית, מימון וכן הלאה, כך שהוא בהחלט גורם מקצועי מיומן מאוד ומתן שירותי ייעוץ "קלאסיים" הוא רק חלק קטן מהפורטפוליו של השירותים שהוא מציע.

אם מדובר על עסק קטן ופשוט, על שכירים עם כמה עבודות או מקורות הכנסה הרוצים לקבל שירות ייעוץ לגבי החזרי מס לשכירים, על עצמאים עם יחסית מעט הכנסות מעסק וכדומה לאלו, בהחלט יתכן וקבלת שירות ייעוץ מס הכנסה ומע"מ תהיה יותר מתאימה ומשתלמת כלכלית לעומת שירות מלא ומקיף של רו"ח.

 

החלטתי לא לקחת יועץ מס ולעשות בעצמי. מה אני מפספס?

כיום, כאשר הרבה מהמידע נגיש מאוד במדיומים דיגיטליים שונים, יש עוסקים הבוחרים לא לקחת גורם מייצג מול הרשויות ולבצע בעצמם את ההתנהלות השוטפת מול רשות המיסים, למשל דיווח ותשלום דו"ח מע"מ תקופתי לעוסק מורשה, מילוי והגשה של דו"ח שנתי למס הכנסה, ניהול חשבונאי בסיסי וכן הלאה.

ראשית, עבור עצמאי המפעיל עסק קטן, שכיר שיש לו עסק עצמאי קטן ושאר מקרים יחסית קטנים ופשוטים, אפיק זה הוא בהחלט אפשרי וניתן לניהול. אבל, בחירה "לעשות לבד" את ענייני המיסים של נישום שהוא עוסק מחייבת המון אחריות, תשומת לב ולימוד של תחום שבהחלט עשוי להיות מורכב.

כך, אכן חוסכים כסף על תשלום למייצג מול רשות המיסים ועל הוצאות כמו הפקת דו"ח שנתי, תיאום מס לשכירים, דיווחי מע"מ וכו', אבל אפשר גם להפסיד כסף בתשלומים עודפים למדינה בגלל שמפספסים כל מיני דברים.

כך, עוסק שאינו מומחה במיסוי (וכמובן ללא התמחות בתחום) המתנהל לבד מול רשות המיסים לגמרי יכול לפספס הטבות המגיעות לו, לדווח בחסר או לא נכון על הוצאות עסקיות, לחשב לא נכון את הסכומים המותרים בקיזוז מע"מ ובאופן כללי או לשלם יותר מדי מס או לא לשלם מספיק ואפילו להסתבך – בתום לב ומחוסר ידיעה – בעבירות העשויות להיות פליליות!

מכאן שאם בוחרים לא לעבוד עם מייצג רשמי ולא לקבל שירותי ייעוץ מס או ראיית חשבון, יש לעשות זאת בתשומת לב קפדנית ולוודא בכמה אמצעים שמתנהלים נכון, מדווחים נכון ומשלמים את המיסים כנדרש.

כמה עולה יועץ מס?

המחיר הוא כאמור נמוך יותר משירות של משרד ראיית חשבון, לכן פרילאנסרים ועסקים קטנים רבים בוחרים לעבוד עם יועצים ולא עם רו"ח (יש להבין כי לעיתים משרד רו"ח יציע גם שירותי ייעוץ מיסוי ולא חבילת ראיית חשבון מלאה). המחיר של שירותים אלו נקבעים לפי כמה מודלים אפשריים:

  • אחוזים משווי התיק כאשר מדובר על פעולות בודדות בלבד – למשל 20% מההחזר שהיועץ הצליח להשיג. הים מקובל לעבוד לפי תמחיר של 15%-20% מההחזרים.
  • עלות חודשית שוטפת לשירותי ייעוץ וייצוג שוטפים – טווח של כ-200-250 ש"ח לחודש.
  • תשלום חד פעמי רק על ריכוז הניירת והפקה ודיווח של דו"ח שנתי. לרוב עלות שירות זה תהיה בטווח של כ-1,200-1,500 ש"ח, תלוי גם האם העוסק מוגדר עוסק פטור, עוסק מורשה וכן הלאה.

 

יועצת מס

Credit : Inside Creative House

מה בין עו"ד מיסים ליועץ המס?

לגבי עורכי דין המתמחים במיסוי, אלו לא פועלים בתפקיד הקלאסי והמוגדר של יועץ מס (או רו"ח כמובן), למרות שעורכת דין יכולה כמובן לקבל גם הסמכה כזאת. כך שמבחינה טכנית נטו, עורכת דין מיסים אינה יועצת מס מבחינת תחומי העיסוק והאחריות שלה מול לקוחותיה, היא לא מגישה כמייצגת דו"חות ולא בודקת לגבי החזרים לשכירים ועצמאים ולא עוסקת לרוב בהיבטים המאוד פשוטים של ייעוץ מס לעצמאים, שכירים ועסקים קטנים.

אבל, עו"ד מיסים בהחלט מספקת שירותי ייעוץ מס ברמה גבוהה מאוד, בעיקר למצבים מורכבים יותר ולא אחת משפטיים. זה כולל למשל תכנון מס לחברות, יחידים ומשפחות, ייעוץ על מיסוי בינלאומי, ייעוץ וייצוג במקרים של עבירות מס והסתבכויות למיניהן מול גורמי אכיפה או רשות המיסים.

נציין כי למקרים מורכבים הקשורים למיסוי והתנהלות פורמלית מול רשות המיסים, לא אחת מומלץ לבחור בשירותי עו"ד מיסים, בין אם בלעדית או לצד גורם מקצועי נוסף מתחום המיסוי, לליווי, ייעוץ וייצוג בתהליך, בעיקר אם מדובר על נושאים משפטיים.

    השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ

    דילוג לתוכן